Τετάρτη 1 Ιουνίου 2011

Τό ἱερατεῖο στήν Πολιτεία ἤ Κρατική Ἐκκλησία

Πολλές φορές συναντᾶμε τόν ὅρο "κρατική έκκλησία ".
ὅρος ὑποδηλώνει, πώς μιά έκκλησία (μέ τους ϊερεῖς της) άπολαμβάνουν (ὑπερβολικά ἴσως) διαφόρων κρατικῶν προνομίων.
Μέ άφορμή τά παραπάνω, σημειώνουμε τήν Ἀριστοτελική ἄποψη  γιά τά προνόμια πού πρέπει νά ἀπολαμβάνουν οἱ ἱερεῖς στήν ἰδανική Πολιτεία, ὅπως αὐτός τήν ὁραματιζόταν.
 Κατά τόν Α. λοιπόν, (Πολιτικά βιβλ. VIII)  στόν καταμερισμό (φροντίδα) τῆς Πολιτείας, πρέπει νά ὑπάρχει μέριμνα γιά, "τήν περί τό θεῖον", ἡ ὁποία καλεῖται , "ἱερατεία ", πού εἶναι πέμπτη στήν σειρά τῶν φροντίδων, ἀλλά στήν οὐσία πρώτη.(πέμπτον δέ, ὅπερ εἶναι καί πρῶτον).
Οἱ δαπάνες για τήν φροντίδα αὐτἠ,  πρέπει νά βαρύνουν τήν Πολιτεία δηλαδή τό δημόσιο ταμεῖο. (ἐτι δέ τά πρός τούς θεούς δαπανήματα κοινά πάσης τῆς πόλεως ἐστίν) .
Μεταξύ τῶν γεωργῶν, τῶν τεχνιτῶν τῶν μαχίμων τῶν εὐπόρων καί τῶν κριτῶν τῆς πόλης πρέπει να ὑπάρχουν καί οἱ ἱερεῖς. ( ἀνάγκη τοινύν ....καί ἱερεῖς)
Οἱ ἱερεῖς, λόγω τῆς σπουδαιότητας τῆς θέσης τους, εἶναι δυνατόν νά προέρχονται μόνον άπό τήν τάξη τῶν πολιτῶν, γιατί μόνο ἀπό αὐτούς πρέπει νά τιμῶνται οἱ θεοί, καί ὄχι άπό τήν τάξη τών ἐργατῶν-τεχνιτῶν, δηλαδή τῶν βαναύσων. ( οὔτε γάρ γεωργόν, οὔτε βάναυσον ἱερέα καταστέον ὑπό γάρ τῶν πολιτῶν πράπει τιμᾶσθαι τούς θεούς)
Τά ἱερά πρέπει νά χτίζονται σέ χωροταξική συνάφεια μέ τά "καταστήματα " τῶν άρχόντων, ἐκτός καί ἄν ὅρίζει ἀλλοιῶς σχετικός μαντικός χρησμός.
πειδή δέ, τό ἄρχον  "πλῆθος" εἶναι οἱ ἄρχοντες καί οἱ ἱερεῖς, πρέπει καί τά παρεχόμενα ἀπό τήν Πολιτεία  "συσσίτια  " -ἐνδιαιτήσεις  καί διατροφή τῶν ἱερέων- νά βρίσκονται κοντά στά ἱερά. ( καί τῶν ἱερέων συσσίτια περί τήν τῶν ἱερῶν οἰκοδομημάτων ἔχειν τήν τάξιν)

Συμπερασματικά λοιπόν, στήν πολιτική σκέψη τοῦ Ἀριστοτέλη,  ἡ Πολιτεία περιποιεῖ τιμές στό ἱερατεῖο της, τούς ἱερεῖς τούς ἀναγάγει μαζί μέ τούς ἄρχοντες στό ἄρχον   "πλῆθος  "  της, καί τούς παρέχει πλήρεις ἐνδιαιτήσεις. Δέχεται ἀκόμη (ἡ  Πολιτεία) καί μαντικές ὑποδείξεις (άπό τό ἱερατεῖο στήν οὐσία) γιά τήν χωροταξική διευθέτηση τῶν ἱερῶν καί τῶν "καταστημάτων" τῶν ἀρχόντων της.


Γιά τά παραπάνω χρησιμοποιήσαμε τό ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ βιβλία ΣΤ,Ζ,Η, ἀπό τόν Ζαχαρόπουλο, σέ μετάφραση Παν. Λεκατσᾶ

10 σχόλια:

  1. Με λιγα λογια οι προγονοί μας είναι κατά του διαχωρισμού Κρατους κι Εκκλησίας.....

    Ενδιαφερον...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θάνο,
    πάντως,τό ζήτημα αὐτό σήμερα εἶναι μεγάλο καί ἔχει πολλές παραμέτρους. Ὑπάρχουν μέλη τῆς Ἑκκλησίας πού ἐπιχειρηματολογοῦν πειστικά γιά τόν χωρισμό σέ κάθε ἐπίπεδο, ὑπάρχουν ὅμως καί μέλη, πού ἐπιχειρηματολογοῦν πειστικά καί γιά τό ἀντίθετο. Ὑπάρχουν βέβαια καί γνῶμες πού ξεπερνᾶνε καί τις δύο λέγοντας ὅτι δέν τίθεται ζήτημα χωρισμοῦ, γιατί δέν ὑπάρχει ἕνωση. Μέγα τό ζήτημα.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. όπου υπάρχουν αντίθετες ροπές και εμμονές και μη πνευματικοί στόχοι νομίζω πως είναι πολύ δύσκολο να διατηρηθεί αδιάσπαστη ενότητα και αδελφοσύνη.πην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μήπως από την πολλή τιμή που απελάμβανε το κηφηναριό του αρχαιοελληνικού ιερατείου, ξέπεσαν σε διαφθορά ΤΡΙΣΜΕΓΙΣΤΗ και έτσι τους βρήκε ΠΟΛΥ σκάρτους η ανιδιοτέλεια και αυτοθυσία των ΠΡΩΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΙΕΡΕΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ και τους απέδειξε πολύ λίγους, ΚΑΙ ΔΙΑ ΤΟΥ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟΥ ΤΟΥΣ ΗΘΟΥΣ-ΑΓΙΟΤΗΤΟΣ, ΤΟΥΣ ΚΑΤΕΤΡΟΠΩΣΕ;

    Μήπως, τωρα μετά από αιώνες κρατικοδίαιτους μπακούχους (έχοντες μεγάλην μπάκαν) παπάδες, χάνεται από τα μάτια των πιστών κάθε αίσθηση του ιερού και του δέους, και απαξιώνονται, στα μάτια όλων πλέον η χριστιανοσύνη, και ετοιμάζεται, ΗΔΗ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙ ΘΥΡΑΙΣ, η εμφάνιση των Νεοποχιτών "ιερέων"που φροντίζουν μετά μεγάλης μανίας την τελειότητα των λόγων, των εικόνων και των συμπεριφορών τους;

    Ρωτώ:ΜΗΠΩΣ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εσυ ρωτάς Σαλη....
    Αλλα αυτο θελουμε κι εμεις να ρωτας...
    Ασε τα "καλα καλοκαιρια"....

    Τι θελεις, κανάκεμα;

    και για το σχολιο...
    ειναι πιθανο το σεναριο που αναφερεις..
    αλλα ελπίζω να το αποφυγουμε στη Ορθοδοξία με την επέμβαση Του Αγίου Πνεύματος.....

    Αν πιστεύεψουμε ότι ο θεός θα μας εγκαταλείψει τότε αυτο δεν συνάδει με την Ορθόδοξη αντίληψη της ζωης...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Θάνο μου
    εν πρώτοις ό λ ε ς οι γυναίκες θέλουν κανάκεμα!
    :-)
    Εν δευτέροις, ο Θεός δεν εγκαταλείπει ποτέ κανέναν αλλά εμείς πηγαίνουμε έτη φωτός μακριά Του, με τα έργα, τα λογια, τις σκέψεις μας, άρα, Του δένουμε τα χέρια και δεν του επιτρέπουμε να ποιήσει θαυμάσια...

    Το Καλό Καλοκαίρι είναι μια υπέροχη ευχή και μακάρι να πιάσει.
    :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σαλή μας,
    άνάξιους κληρικούς εἴχαμε, ἔχουμε καί θά ἔχουμε, ὅπως κληρικούς διαμάντια, εἴχαμε, ἔχουμε καί θά ἔχουμε. Ἐξαρτᾶται πού θέλουμε νά ἐστιάζουμε.
    Γιά τά "νεοποχίτικα" πού γράφεις, προφανῶς ἐννοεῖς τόν παπά μέ τό ipod. Ἡ τεχνολογία φάινεται δέν σταματᾶ πουθενά. Ἔχουμε νά σηνυθίσουμε καί ἄλλα πράγματα στό μέλλον. Ψυχραιμία λοιπόν :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Για τα νεοποχίτικα δεν εννοώ τον παπά με το ipad
    Αυτό ειναι εκκοσμικευμένο νεοημερολογίτικο, όχι νεοεποχίτικο.

    Το νεοποχίτικο, ως θρησκεία, διαθέτει το ΆΨΟΓΟ ΠΡΟΣΩΠΕΙΟ, και θα σου έρθει επισήμως σε λίγο, ως η πανθρησκεία του Παγκόσμιου,Εωσφορικού Κράτους...

    Κάτι κυράδες σαν και μένα, κολλημένες σαν στρείδια στην αρχαία Παράδοση της Ορθοδοξίας, θα διώκονται άγρια, ως φονταμενταλιστές...

    Πράγματι, έχουμε να δούμε πολλά...
    Και δεν ωφελούν π ι α τα λόγια...

    Η Βασιλεία του Θεού, ουκ εν λόγω, αλλ'εν Δυνάμει...

    Απλώς, επειδή η δική σου ανάρτηση, είχε μια σχεση νομίζω με την τελευταία δική μου, γι αυτό πρόσθεσα δυο λέξεις...

    ΜΑΚΑΡΙΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΘΑ ΑΝΤΕΞΟΥΝ ΤΗΝ ΜΕΘΟΔΕΥΟΜΕΝΗ ΕΞΟΝΤΩΣΗ, ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ...

    Η ΚΥΡΑ ΠΑΝΑΓΙΑ, ΑΣ ΔΙΝΕΙ ΒΟΗΘΕΙΑ...

    Σας ασπάζομαι εν Κυρίω και εύχομαι τα καλύτερα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Σέ άσπάζομαι καί γώ Σαλογραία μου, καί μήν φοβᾶσαι γιά τίποτα. Ὅτι εἶναι "γραμμένο" θά γίνει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή